M/S Tärnan - Sandhamnspilen
Rekreation, representation och transport
Tärnan, även känd som Sandhamnspilen, är vår arbetsmyra som klarar av de mest skiftande uppdrag. Båten tar dig till Sandhamn om du vill, eller annan ö i Stockholms skärgård. En dag kan börja med att köra ut fågelskådare till Grönskär innan solen gått upp, för att därefter köra reguljär trafik av sommarstugeägare, badgäster och gods mellan många bryggor under högt tempo. Under kvällen hämtas ledningsgruppen från det multinationella företaget inne i Stockholm. De börjar med en drink, konfererar och avnjuter en 3-rätters medan skepparen guidar i sunden ut till dansen på skärgårdshotellet.
Tärnan är alltid välskött och besättningen månar om att hålla hög och personlig service. Tärnan har en idealisk storlek för de flesta sällskap. Även om 30-100 gäster är optimalt, får hon ta upp till 250 passagerare som max men hon kör även taxi resor med några få utan att kännas för stor.
Tärnan har en manöverförmåga och storlek för spännande kryssningar och upptäcktsresor i skärgården där få andra tar sig fram. Vi hittar alltid en berghäll där vi kan sätta in stäven för ett ”strandhugg”.
Tärnan har luftkonditionerade salonger som erbjuder svalka under heta sommardagar. Vill man ordentligt känna av sjöluften beger man sig upp på det stora vindskyddade soldäcket. Då sjön suger är den välsorterade baren, med fullständiga rättigheter, alltid öppen. Här bjuds på varma smårätter, mackor, kaffebröd, frostiga glassar, snacks m.m. till valfri varm eller kall dryck. WC finns förstås.
Tärnan kryssar tillsammans med vårarnas sjöfågelsträck, över sommarens soldränkta fjärdar, skärgårdshöstens färgprakt genom kulingar och snöstorm. Först när isarna ligger går hon till vila och för rustning inför kommande äventyr, kanske med dig ombord?
DATA
Signal: SBQK
Klass: Sjöfartsverket
Fartområde: E
Passagerare: 250 varav 100-150 sittande
Rättigheter: Ja
Restauration: 90
Cafeteria: 150
Konferens: 90
Längd: 29,78m
Bredd: 6,41m
Djupgående: 1,6m
Dräktighet: 130/48
Marschfart: 20 knop
Maskineri: 2 x Scania DI 16 072M
Byggd: 1990 Boghammar Marin, Lidingö
Material: Aluminium
M/S Gudungen – vinterbåten i Stockholms skärgård
Rekreation, isbrytning, bogsering och transport
Gudungen är vår vinterbåt som kommer bäst till sin rätt när isarna är tjocka och få andra fartyg trafikerar vår skärgård, men hon är naturligtvis i drift även resten av året. Skärgårdsvinter kan vara bland det vackraste, storslagna och mest exotiska man kan tänka sig. Det är dock ganska få förunnat att uppleva den och allra helst utanför de vanliga lederna.
Gudungen ger oss nu möjligheten att besöka sommarens kobbar och skär men under helt andra förhållanden. Att varmt klädd från soldäcket se det lilla fartyget stånga sig fram genom isen i snöglopp eller gnistrande sol över isbeklädda fjärdar när termometern fastnat på -15c för att sedan värma sig i de ombonade salongerna med en mustig het fisksoppa. Det måste upplevas!
Gudungen har passagerarcertifikat för 23 passagerare ut till D-område, innebär hela ytterskärgården, vilket inte så många fartyg har idag och vintertid är vi troligen ensamma att kunna erbjuda en charterresa ut till de yttersta kobbarna när isen stoppar aluminiumbåtarna. Gudungen har utöver det upphöjda soldäcket, öppet ”promenaddäck” runt hela fartyget vilket gör henne idealisk som plattform för allehanda skådning och fotografering av fågel, säl eller naturen i allmänhet och vinterfiske i synnerhet.
Gudungen är även väl lämpat för DYKNING med efterföljande uppvärmning. Gudungen har ett förflutet som isbrytande timmerbogserare i Vänern och den förmågan finns naturligtvis kvar även nu med gällande passagerarcertifikat. Vi åtar oss därför allehanda ISBRYTNINGAR i hamnar och leder samt BOGSERINGSUPPDRAG och BÄRGNINGAR för försäkringsbolag, Sjöassistans, kommersiella och privata kunder.
Gudungen är även lämpligt för mindre tungtransporter då hon har en kran om 6 tm.
-
Klicka här för att läsa mer om m/s Gudungen
1953 levererar Bröderna Larssons mekaniska verkstad, Kristinehamn den isbrytande bogserbåten KORSÖN till Skoghallsverken, Uddeholm. Med en dunkande Skandia motor bröts Vänerns isar samt drogs timmer till Skoghallsverken.
1960 Slamsugnings AB, Göteborg döper om fartyget till GUNNAR. 1978 monteras en Volvo-Penta TAMD 120
1978 Karl Sjöblom förser bogserbåten med passagerarfartygscertifikat. Ny hemort: Runmarö
1978 Runmarö Sjötjänst, Runmarö.
1984 Sandhamns Båttaxi AB, Sandhamn sätter in GUNNAR i turlistetrafik och charter under vinterhalvåret samt isbrytning och bogseringsuppdrag.
1993 namnändring till det ursprungliga KORSÖN.
2002 Ari Marin AB, Helsingborg döper om fartyget till JESSIE. Skillinge Marin AB utför omfattande ombyggnationer med bl. a. nya passagerarsalonger. JESSIE trafikerar främst hamnar på båda sidorna av Öresund och går ut med turfiskare i sundet.
2005 Roslagens Sjötrafik AB döper om fartyget till GUDUNGEN, som är ”Rospiggska” för Ejderns hanfågel, Guding. Ny hemort Söderöra.
DATA
Signal: SDGR
Klass: Sjöfartsverket
Fartområde: D
Passagerare: 23
Längd: 16,10m
Bredd: 4,62m
Djupgående: 2,6m
Dräktighet: 42/14
Fart: 10 knop
Bollard Pull: 5 ton
Maskineri: Volvo Penta
Kran: HIAB 6 tm
Byggd: 1953 Bröderna Larsson, Kristinehamn
Material: Stål